الجمعة، 24 يوليو 2009

بين تشظى الحلم بداخلى تجمعت بلورة الحقيقة انا لست احيا انا اتقن دور الحياة اجاريها فى مسرحية هزلية طويلة طول العمر قصيرة قصر الحلم هلامية مثل كل الاشياء .

فراغاتى تملاؤها فراغات والعبث محور لا احيد عنه غيابات الشروق وسماء التردى وهموم العالم لا تعنينى فى شى।

من انا ؟

لست اهذى لكن ما اقول ينطبق عليه الهذيان تسير خطواتى نحو الاسوء او الافضل سيان فبينهما لايوجد فارق كبير عندى ।

اذا كنت لا تعلم اين تضع قدماك فدعهما تخطط لك حياتك

على مقصلتى سانقذ مشاعرى باحالتها الى المفتى

تدور دوامات العمر وئيدة رغم سرعتها وانا لا اشعر بكلتا الحالتين

اقرر فى النهاية عدم المسير علنى اجد الراحة ...

هناك 13 تعليقًا:

  1. ياريت اى حد يعرف يضع عنوان للتدوينة دى يكتبهولى

    وهكون شاكرة جدا

    مع خالص تحياتى

    ردحذف
  2. والله العظيم
    بتكتبى حلو
    ومشروع كاتبة كبيرة
    بس ثقى بنفسك وها تبقى حاجة كبيرة قوى
    اما بالنسبة للعنوان
    ممكن يكون بين السما والارض

    ردحذف
  3. متفق تماماً مع زوام أنتي بالفعل كاتبة موهوبة و بما إن عندك الموهبة دي فانتي عندك سبب مقنع جداً عشان تعيشي حياة حقيقية مش مسرحية
    تحياتي

    ردحذف
  4. اولا استاذ زوام

    شكرا على العنوان بس بصراحة فكرنى بالفلم هو انت شوفته على العموم شكرا

    وبعدين ايه دش المجاملةوالتشجيع خلى بالك انا بصدق ودى هتبقى سعتها مشكلة كبيرة لانى هغتت ومش هسيبكو

    ومع خالص تحياتى




    استاذ سلامة

    باستسناء السطر الاول نفس الكلام اللى لاستاذزوام

    وكونى عندى موهبة ده يخلينى عندى سبب للحياة الحقيقية

    فدا انا مختلفة شوية معاك فيه

    وبعدين يا فندم مالها المسرحيات على العموم انا اتبسط جدا لما شوفت تعليقك

    ملحوظة انت اللى شاعر وكاتب كبير بس تقول ايه دماغى عايزة تظبيط زوايا زى ما بيقولوا واوعى تكزن زعلان منى

    اوعى تزعل يا استاذ زوام اخ سطرين مشترك بنكو انتو لتنين

    مع خالص تحياتى

    ردحذف
  5. انا طبعا مقدرش اقول غير ان التدوينة دى عاجبانى جدااااااااااااااااااا
    وخليها من غير عنوان

    ردحذف
  6. شكرا قوى يا شمس

    بس ايه ده كله على العموم هحاول متغرش

    بس انا مش مضمونة

    وسلام

    ردحذف
  7. بصى يا ستى
    انتى عارفة كويس رايى فى كتابتك للقصة
    كمان للزجل اللى شفته مرة واحدة و كان مميز جدا
    لكن هنا
    بكتشف فيكى بعد جديد للكتابة
    استمرى
    لكن بجد عندك حاجات حلوة كتيرة و مميزة
    تعبيراتك طبيعية و مش مفتعلة
    مش مجرد تركيبات جمالية و بس
    لكن فيها عمق و احساس
    اما عن التشظى
    فانا متهيالى انا المصطلح ده انا اللى اخترعته
    لحالتى التى امر بها من فترة
    ملاحظة:
    انا فرحان فيكى انك هنا مش حتقدرى تقطعى اليوست
    بس للاسف برضه
    ممكن تمسحيه
    هههههههههههههههههههههههههه

    تقبلى تحياتى
    و اراك اليوم بالساقية

    ردحذف
  8. مستر pink
    اعترف انى فعلا عجبنى مصطلح التشظى جدا

    فى تعليقك

    (هو ممكن اخده لفة ) بس بصراحة هو اللى ماسك فيا مش عايز يسبنى

    بس ايه الكلام الكبير ده عمق واحساس وكتاباتك

    على العموم ادينى بحاول استوعب لانك طبعا عارف رايى فى كتاباتى ومع ذلك
    تصدق بدات احبهم مش عارفة ليه

    اصره مطولش عليك فرحت بالتعليق جدا
    وعلى فكرة قعدت اول لما رجعت على المدونة لحد معرفت ازاى احذف الموضوع
    يعنى مبحبش الحاجة تبقى هى اللى ممنوعة عنى

    اخر كلام مع خالص تحياتى

    ردحذف
  9. هايلة جدا جدا

    بجد رائعة وفى تطور هايل عندك

    ياريت تركزى على القصة بقى ( او الشعر لو عايزة )

    عشان مجهودك يبان فى حاجة

    لأنك بتتطورى بسرعة

    سميها ( عندما يعشق الانكسار )


    لانها شهادة ميلاد المدونة دى

    ردحذف
  10. على مقصلتى سانقذ مشاعرى باحالتها الى المفتى

    الجملة دى هايلة جدا

    ياريت تكتبيها قدامك وقبل كتابة اى قصة اقريها كتير

    لو لقيتى نفسك بتكتبى اقل منها

    عيدى تفكير فى الكتابة

    يعنى خليها مقياس ليكى

    ردحذف
  11. استاذ هانى

    متشكرة جدا على كل الكلام الحلو ده وعلى العموم هحاول اركز بس انا عارفة نفسى

    وبعدين انا حصلى تطور وهايل كمان ده ايه ده
    انا فى رايى ان دى فلتة ومش هتتكرر يعنى ده رايى

    بس برضه هسيب نفسى افرح بتعليقك وشهادة الميلاد
    اللى اديتها للمدونة دى شهادة اعتز بيها جدا


    مع خالص تحياتى

    ردحذف
  12. you are very good writer I wish to be your friend bye now

    ردحذف
  13. السلام عليكم
    اسفة انى اتاخرت فى الرد عليكى
    متشكرة جدا على المجاملة دى
    والشرف ليا انى اكون صديقة ليكى
    مع خالص تحياتى

    ردحذف

Powered By Blogger